חינוך פיננסי לילדים

חינוך פיננסי לילדים - כלכלה נכונה

ניהול פיננסי כחינוך לילדים – עסק טוב לעתיד

ניהול פיננסי לילדים אומר כי החיים בעולם המודרני תלויים בכסף ובניהול נכון של הכסף, ואחת ממיומנויות החיים הנדרשות כדי לשרוד ולהצליח בחיים היא המיומנות של ניהול כספים. אפשר לחשוב על יעוץ כלכלי לילדים, כמו שאמא באפריקה המשוונית מלמדת את ילדיה ללקט את הפירות הנכונים ולא את הרעילים וכיצד לצוד חיות כבר מגיל קטן מאד. החיים בעולם המערבי כרוכים בכסף ובניהולו ומי שידע לעשות זאת בחייו הבוגרים יהיו חייו קלים יותר מבחינה זו. מכת המינוס הכרוני בישראל שקיים כמעט בכל משפחה רק מעידה על הבורות בהתנהלות כספית של האדם הממוצע וחוסר ניהול כלכלי נבון, ואין ספק כי ניהול פיננסי מתאים בגיל צעיר היה מסייע להתנתק גם מתופעה מדאיגה זו.
ניהול פיננסי כדרך חינוך אין פירושו ללמד ילדים אודות פתיחת עסק וזה גם לא ברמה של יעוץ כלכלי עסקי. מדובר בהקניית מיומנויות וכלים הקשורים בתחום ניהול כלכלי נכון. איך עושים זאת?

שתפו את הילדים בעולם הפיננסי שלכם

בדומה לתחומים אחרים שאתם חולקים עם הילדים, שתפו אותם גם בנושאי ניהול כספים. אם אתם מנהלים ניהול כספים של תקציב משפחתי, הראו להם אותו והסבירו כיצד זה עובד במחשב וכיצד דואגים לשמור על התקציב בפועל. ילד שרק מקבל דמי כיס באופן קבוע לא ידע דבר וחצי דבר אודות המקור של הכסף והאפשרויות להשתמש בו. ילדים שמשותפים באותו ניהול פיננסי של הבית ובהצלחות יהיו יותר גמישים וישתפו את ההורים גם בבעיותיהם בגן או בבית הספר. לבית שנמצא בתקופה לחוצה מבחינה פיננסית אסור לשדר בושה או התעלמות מהנושא, אלא להיפך: שתפו את הילדים גם בזמנים הקשים וספרו להם כיצד אתם מתכוננים להתמודד עם המצב – אולי גם להם יהיו רעיונות טובים לצורך ניהול פיננסי יעיל יותר.

יציאה ליום כיף עם הילדים – התנהלו כמו עסק

כשיוצאים עם הילדים ליום כיף בקניון או בעיר הגדולה או בכל מקום אחר שדורש הוצאות כספיות עליכם להגדיר יחד עם הילדים את תוכנית היום מבחינת פעילויות והוצאות כספיות. הגבילו עצמכם לסכום מסויים ושתפו את הילדים לגביו. החליטו מה עושים עם הכסף ועל מה מוותרים. ניהול כלכלי טוב ימחיש לילדיכם את חשיבות העמידה בתקציב ואתם תחסכו כסף רב בבילוי, שאחרת עלול להפוך למסחטת מזומנים בלתי נגמרת. בקיצור, התנהלו כמו עסק והשקיעו חשיבה על ניהול כספים לפני הבילוי. והכי חשוב זה לדעת לומר לילד לא כשאין או כשלא צריך יותר.

דברו עם הילדים על ניהול פיננסי ושלחו אותם לעבוד

אחת הדרכים הטובות להטמיע בילד כלים או מיומנויות היא באמצעות סיפורים. ספרו להם סיפורים שמעורבים בהם מונחים פיננסים כמו ריבית, בורסה, תקציב, יוזמה עסקית, יזמים, חסכון, עמלה וכדומה. סיפורים נטמעים בילד והוא יוכל להשתמש במידע שספג באופן אינטואיטיבי מבלי לחשוב על כך.
בנוסף לסיפורים, כדאי גם לפנות למעשים ולשלוח את הילד או הנער/ה לעבוד ברגע שהם יכולים. לא על חשבון הלימודים ולא כדי לעזור בפרנסת הבית, אלא כחלק מחינוך הילד. שליחויות במכולת או בחנות הפרחים יכולות להיות עבודה מצוינת וגם עבודות קיץ לבני נוער במזללות, חלוקת פליירים וכדומה. הכסף שהם ירוויחו יהיה שלהם. הם ידעו עד כמה קשה היה להשיג אותו בעבודתם, ואז תוכלו לדבר איתם גם על ניהול כלכלי, חיסכון, השקעה וכדומה.

03-3726075