ניהול תקציב משפחתי

ניהול תקציב משפחתי - כלכלה נכונה

ניהול פיננסי של תקציב משפחה – הדרך לצמיחה

אחת הבעיות השכיחות בקרב זוגות נשואים היא בעיית ניהול כלכלי של משק הבית. כיצד לכתוב תקציב משפחה וכיצד להגיע אל ניהול כספים נבון? זו שאלת מפתח בכל משפחה ורבים נמנעים מלהתמודד איתה כפי שהם נמנעים מלהתמודד עם בעיות רבות אחרות בחיים. שיטת בת היענה (לא רואים לא יודעים) או שיטת ה"יהיה בסדר" לא ממש פועלות בתחום ניהול פיננסי. אולי לטווח הקצר כן, אבל לימים המחיר יהיה כבד מנשוא ולעתים יגרום לפרוק המשפחה. ניהול כלכלי מושכל הוא הדרך לצמיחה שלכם ולעתיד הרבה יותר ורוד.

ניהול פיננסי = יעוץ כלכלי

ניהול פיננסי של תקציב משפחה דומה בכל לכתיבת תוכנית עסקית לפתיחת עסק חדש או עבור עסק קיים. יזמים רבים משתמשים בכתיבת תוכנית עסקית כדי לקדם את העסק שלהם ולעתים כדי לבדוק מה לא בסדר בעסק הם נזקקים לשירותי יעוץ כלכלי. ניהול משפחה משול לניהול עסק מכל הבחינות. ניהול כלכלי נבון לאחר קבלת יעוץ כלכלי מוצלח ישפיעו רבות על עמידה בתקציב.
מה הם שני הפרמטרים העיקריים בכל תוכנית עסקית? הוצאות והכנסות. נראה פשוט? זה באמת כך! כשאתם יושבים לכתוב תקציב למשפחה בעזרת יעוץ כלכלי חיצוני אתם צריכים לדעת את כל ההכנסות שלכם ואת ההוצאות הצפויות שלכם. אם בסוף יש איזון בין השניים סימן שאתם מנהלים את התקציב נכון.

משפחה זה כמו עסק – ניהול כספים זהיר

ניהול פיננסי בנוי מכל סעיפי ההוצאות מצד אחד ומכל סעיפי ההכנסות מצד שני. נניח ששניכם שכירים, אז המצב פשוט. כותבים למעלה את ההכנסה הממוצעת החודשית שלכם בהתחשב בנתונים האחרונים ומסכמים. מתחת עושים טבלה (עדיף במחשב) עם כל סעיפי ההוצאות האפשריים במשפחה שלכם עד לפרט האחרון. למה הכוונה? גם הוצאות קטנטנות כמו מנת פלאפל לילד או רכישת לק לציפורניים צריכות להופיע בפנים. אל תעשו לעצמכם הנחות. ניהול פיננסי חייב להיות מציאותי.
אחרי שהחלטתם על כל סעיפי ההוצאות, התחילו לסדר אותם מהחשוב לפחות חשוב. החשובים הן ההוצאות שאין ברירה לעשות אותן: שכר דירה, מיסים וארנונה, חשבונות, אוכל, ביגוד, בריאות, תקשורת ותחבורה. לאחר מכן רושמים את כל ההוצאות הנוספות: חוגים, מתנות, בילויים, סרטים, הצגות, נסיעות לחו"ל, טיולים וכדומה. לאחר שמדברים על סדר החשיבות ומכניסים מספרים לכל הסעיפים ניתן להתחיל "לשחק" עם התקציב עד שיגיע לרמת ההכנסות. בכל מקרה ולפני הסיום של עריכת התקציב יש להכניס סעיף של הוצאות בלתי צפויות בסך 10% מסך הכל ולדעת שבסעיף זה תמיד משתמשים. תמיד. ניהול כלכלי יתקל תמיד בבלתי צפוי, כמו טיפול שיניים חירום, טיפול חירום ברכב, הוצאה בלתי צפויה לילדים, מכשיר חשמלי שלפתע שבק חיים וכדומה.

ניהול פיננסי שוטף של תקציב המשפחה

ניהול פיננסי שוטף דורש מכם נחישות, התמדה, משמעת עצמית והקפדה על כל הפרטים. כדי לשמור על ניהול כלכלי נכון של התקציב הכתוב יש למלא בעמודת ההוצאות כל הוצאה, קטנה כגדולה ולהיות מעודכנים יום יום לגבי מצבכם. ממש כפי שמנהלים עסק יזמים חרוצים. בנוסף לכך עליכם לדווח אחד לשני כמה הוצאתם בכל יום ולא להפתיע זה את זו בסוף החודש. כדי לשמור על ניהול פיננסי מאוזן מומלץ לצאת לקניות עם רשימות מפורטות ולא להשתמש, עד כמה שניתן, בכרטיס האשראי אלא במזומן בלבד.

03-3726075